A barlangtúrák ismertetése

Mindenekelőtt felhívjuk a figyelmét, hogy a túrákon csak bizonyos feltételek mellett vehet részt, amelyeket a Fontos tudnivalók rovatban ismertetünk. Kérjük, ezeket is feltétlenül olvassa el figyelmesen!

Amit általában tudni érdemes a Szentgáli-kőlikba induló barlangi kalandtúrákról:

• az alap túrára 10 éves kortól, az extrém túrára 18 éves kortól fogadunk el jelentkezést (Figyelem! Az extrém szakasz időjárás függvényében látogatható! Kérjük, érdeklődjön a megadott elérhetőségeken! );
  • eltérően a tömegturizmus számára megnyitott barlangoktól, Ön itt nem mindig fog felegyenesedve járni: néhol csupán négykézláb vagy éppen hasoncsúszva tud majd haladni (azért ez nem lesz túl gyakori sem, és természetesen segítünk, ha szüksége van rá);
  • a barlang nincs kivilágítva, de a túra idejére biztosítunk Önnek olyan fejlámpát, amely nem csupán a tájékozódáshoz, de a nagyobb termek és gyönyörű barlangi képződmények megtekintéséhez is elegendő fényt biztosít;
  • a barlangban évszaktól függetlenül + 9,5 Celsius fok a hőmérséklet, a relatív páratartalom közel 100%. Barlangi árvíz, nyílt vízfelületek kialakulása teljes mértékben kizárt, de vízcsepegés, nedves ill. sáros szakaszok előfordulnak a túraútvonalon;
  • a barlangot nem lehet gépjárművel megközelíteni: a „kaland” részét képezi az a kb. 20 perces séta is, amit a Szentgál központjában található bázistól a barlang bejáratáig teszünk meg;
  • utcai ruházatban ezt a barlangot nem lehet (más megközelítésben: nem érdemes...) látogatni. Barlangi öltözetet (speciális overallt), védősisakot és nagy fényerejű fejlámpát biztosítjuk Önnek;
  • a veszélyes szakaszokon a látogatóink biztonságát szolgáló eszközöket (létrák, kapaszkodókötelek, lépőcsavarok stb.) építettünk be;
  • a túra teljes időtartama alatt segítik Önt szakképzett és tapasztalt barlangi túravezetőink: nyugodtan rájuk bízhatja magát.

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatósággal szerződésben álló Bakonyi Barlangkutató Egyesületek Szövetsége szakképzett megbízottainak túravezetésével kétféle barlangi kalandtúrát szervezünk a Szentgáli-kőlikban:

Alap túra:
Hossz: kb. 150 méter
Időtartam: 1,5–2 óra

A barlang vasajtóval lezárt bejárata egy félig nyitott üregből nyílik, melynek jobboldali nyitott oldalát az egykori mennyezet leszakadt tömbje zárja le. Az ajtó után egy létrán 3 méter mélységbe ereszkedünk. A létra után jobb kéz felől a bejárati aknába pillanthatunk be. Néhány lépés után a Felső-terem alá érünk, amelynek mennyezete a barlang legmagasabban fekvő pontja. Ebben a teremben a tavaszi és őszi időszakban denevéreket is megfigyelhetünk. Ezt követően egy erősen lejtős járatban kapaszkodókötél, sziklaszegek, és létra segítségével ereszkedünk a Régész-járatba. Északi irányban a járat folytatásában a barlangból előkerült 3000 éves, bronzkori temetkezési urna másolatát láthatjuk. Utunkat déli irányban folytatjuk, ahol egy létrán leereszkedve a Bejárati-akna alatt elhaladva kényelmesen, állva sétálhatunk be a barlang legnagyobb termébe, a Nagy-terembe. A nyolc méter magasságba felnyúló teremben a barlangot kialakító tektonikus és korróziós folyamatok nyomait tanulmányozhatjuk. A falakon cseppkő-képződményeket is megfigyelhetünk. Északi irányban egy átbújó után a Travi-folyosóban kipróbálhatjuk a „traverzálást”. Ebben a hasadékban a hátunkkal a jobboldali falnak támaszkodva, lábunkkal a másik fal természetes párkányán lépegetve haladhatunk előre az Alsó-terem irányába. Ebben a teremben a barlangot felépítő dolomit jellegzetes algagyepes rétegeit tanulmányozhatjuk. Innen északi irányban haladva, bujkálva érjük el a Bagolyvár nevű járatot, amelyet egyéni bátorság szerint önállóan is felfedezhetünk. Az Alsó-teremből déli irányban néhány méteres kúszás után érkezünk az 1989-ben felfedezett Új-terembe, ahol szép és érdekes cseppköveket láthatunk. Túránk itt véget ér, a bejáratot a már bejárt útvonalon érjük el.

Extrém túra (Figyelem! Az extrém szakasz időjárás függvényében látogatható! Kérjük, érdeklődjön a megadott elérhetőségeken! )
Hossz: kb. 250 méter
Időtartam: 2–2,5 óra

Az útvonal az Alsó-teremig megegyezik az alaptúra útvonalával. A Bagolyvárból visszatérve felmászunk az Alsó-terem tetején található erkélyre, ahol szép cseppkőképződményeket láthatunk, majd a körjáraton keresztül leereszkedünk az Alsó-terembe. A terem északkeleti sarkában indul a három aknatagból álló, 15 méter mélységű aknasor. Az aknákat fixen beépített létrák segítségével küzdhetjük le. Az aknasor alján néhány méteres kúszással jutunk a 2002-ben felfedezett Alsó-szintre. Itt újra felegyenesedhetünk a 7 méter magas teremben. Újabb kúszással juthatunk a következő terembe, ahol a kőzet szépen oldott réteglapjait csodálhatjuk meg. A járat végén indul a barlang utolsó 8 méteres aknája, amelynek beépített létráján lemászva a barlang legmélyebb pontjára, 42 méteres (nagyjából 14 emeletes) mélységbe érünk. Itt egy vízszintesen kialakított kutatótárót tekinthetünk meg. A túra itt véget ér, de a visszautat még meg kell tennünk a már megismert útvonalon.

És valahogy Ön is így fog kinézni egy jól sikerült barlangtúra után: